Výše škod v povinném ručení roste rychleji než pojistné

20.11.2025

Pojišťovny upozorňují, že průměrná výše škod v rámci povinného ručení roste výrazně rychleji než cena pojistného. Hlavními viníky jsou rostoucí náklady na opravy, práce a moderní technologie v automobilech – což tlačí škodní inflaci nahoru a zhoršuje rentabilitu pojištění.

Proč škody narůstají rychleji než pojistné

Podle dat České kanceláře pojistitelů (ČKP) průměrná majetková škoda proplácená pojišťovnami v rámci povinného ručení letos meziročně vzrostla o 7,8 %.
Odborníci z ČKP očekávají, že průměrná majetková škoda dosáhne v roce 2026 téměř 68 000 Kč, což by znamenalo zdvojnásobení oproti hodnotám před dvanácti lety.

Za tímto růstem stojí několik klíčových faktorů:

  • Dražší práce a náhradní díly v autoservisech.

  • Technologická složitost moderních vozidel: senzory, diagnostika, pokročilé systémy, které zvyšují náklady na opravy.

  • Zvýšené ceny energií, jež přidávají další náklady na provoz a opravy. 


Co mohou řidiči udělat

  1. Srovnávejte pojistky – pravidelné porovnávání nabídek povinného ručení může pomoci najít výhodnější sazby.

  2. Zvažte spoluúčast – vyšší spoluúčast může snížit roční pojistné, ale musíte zvážit, zda zvládnete případnou vyšší částku při nehodě.

  3. Pravidelně kontrolujte smlouvu – aktualizujte ji při změnách způsobu používání auta, technických úpravách vozu apod.


Růst odškodnění za újmu na zdraví

Nejde jen o majetkové škody – finanční ohodnocení těžších nehod se také výrazně zvyšuje. Po zavedení nového občanského zákoníku (platného od roku 2014) rostou částky za odškodnění:

  • Průměrná jednorázová částka pro pozůstalé stoupla z 2,3 milionu Kč na 3,3 milionu Kč u nehod v posledních dvou letech. 

  • Uplatňuje se také indexace podle průměrné mzdy, což zvyšuje odškodnění za bolestné i za ztížení společenského uplatnění. 

  • Průměrná částka za ztížení společenského uplatnění stoupla na 682 000 Kč z dřívějších 389 000 Kč.

Dopad pro řidiče a pojišťovny

  • Škody z povinného ručení rostou výrazně rychleji než pojistné, což zhoršuje vztah mezi náklady na likvidaci škod a vybraným pojistným ("nůžky" se rozevírají).

  • Pojišťovny mohou být pod tlakem, aby zvýšily sazby pojistného, případně upravily podmínky, aby pokryly rostoucí výdaje.

  • Pro řidiče to znamená, že rostoucí škodní inflace může vést k dražšímu povinnému ručení nebo ke změnám v nabídce pojištění.